Dagens tankar och planer

Ojojojoj..... Jag har jobbat med designen hela dagen. Flyttat två millimeter åt höger, tillbaka 3 åt vänster, ett steg upp, ta bort lite färg, förstärka något annat, trycka in en liten detalj, inse att det inte fungerar och ta bort den igen........

 

 

Men nu är det färdigt! Eller ja... jag är medveten om att den inte är så värst avancerad. :-) Men det är bara en tillfällig header. Så snart jag får mina egna modellbilder ska den bytas ut.

 

Ojoj..... Det är 4 månader innan jag börjar utbildningen, så jag håller egentligen på att springa händelserna alldeles i förväg. Haha!! Men jag längtar ju så mycket!!! GAAHhhh Jag undrar om tålamodet håller i 4 månader.

 

Men man kan ju alltid förbereda sig. Jag läser och försöker lära mej allt om smink redan nu. Jag har också kontaktat gamla elever och frågat en massa möjliga och omöjliga frågor. Speciellt intressant är det ju att följa bloggarna som de succéfulla stylisterna skriver... Försöka lista ut hur de gjort för att lyckas.

 

Men vad som än händer ska man aldrig ge upp! Vissa har tur och får de rätta kontakterna fort medan andra får kämpa som skållade råttor för att komma upp till ytan. Men som en känd svensk makeup-artist (Malin Nestor) skrev till mej (ungefär så :
"Eftersom det finns ett sånt överflöd av makeup-artister, där majoriteten inte ens har talang, måste man ha tålamod, kämpa på och hålla ut... ända tills vetet har sållats ut från alla tistlar. Du måste visa att DU är något extra!"

 

 

Jag har frågat runt en hel del bland makeup-artister. Detta svar fick jag från Malin när jag frågade hur hon gjorde för att lyckas som makeup-artist:

"För det första så tror jag att du kommer komma väldigt långt bara på din jädrar annamma och vilja. För en sån MÅSTE man ha i denna bransch. Man måste också ha viljan och förståelsen för att man måste börja på den absoluta botten och jobba sig uppåt! Det krävs massor av jobb och tålamod. Och du måste skaffa dig ett stort kontaktnät för att komma någonvart.

När man är ny är bästa sättet att registrera sig på hemsidan Modellbilder.se. Där finns massor av fotografer, modeller och stylister, allt från amatörer till proffs. Alla kan hjälpa och utnyttja varandra. Så skaffa lite kontakter där och jobba ihop för att skaffa lite bilder till en portfolio. Tänk på att visa upp hur varierad du är. Visa vardagssminkningar, festsminkningar, mer extrema saker, sår och kroppsmålningar om du kan det, hår om du kan det osv…

När du fått en portfolio som är BRA och som funkar (var jävligt självkritisk här, 90 % av alla som är ute i den här svängen är INTE bra). Ta din portfolio, självklart en printad sådan i bokform, och gå runt till salonger, fotografer, ja allt du kan tänka dig och försök få sammarbetspartners. Du kanske kan hyra stol på en salong och erbjuda sminkningar, kanske hålla kurser och tjejkvällar, kanske får du sminka på studion hos fotografen, ja möjligheterna är många. Jobba med dom och skaffa dig kontakter, meriter och mer portfoliomaterial.

När du sedan jobbat ett tag så är det dags att skaffa sig visitkort, hemsida, företag, regga sig på bröllopsforum för att få bröllopsjobb, ja listan kan även här göras lång. Tänk även på att man kommer stöta på många nej innan man får några ja. Precis som man kommer stöta på jobbiga och missnöjda kunder med jämna mellanrum.

Det är bara att jobba på, allt eftersom man växer så kommer alla de här stegen av sig själva. Man får lite koll på vart man står i konkurrensen, vilken väg man ska välja osv… Det är bara att följa sitt hjärta och tro på sina val, och man ska passa på att njuta och roa sig på resan. Först när man jobbat några år, har en stark och varierad portfolio som man tagit fram tillsammans med andra starka namn, fått meriter och lovord kan man börja höra av sig till de stora företagen för jobb på tv, tidningar och film.

Vill man så kan man!"

 

Frågan är: Har jag en tung väg framför mej eller?? :P


Men som jag sa i intervjun med Makeupstudions rektor när hon berättade om alla svårigheter och all konkurrens;

Rektorn: Skrämmer det dej när jag säger detta?

Jag: Det peppar mej!!

Rektorn: *skratt* BRA.

Hon berättade att hon brukar försöka "skrämma iväg" tjejer som vill komma till skolan, bara för att se vem som pallar trycket.

 

Men det är iofs lätt att säga. Jag vet ju att jag kan bli sjukt blyg och feg ibland, så jag ska inte sticka under stol med att jag är ganska skraj ändå! Men jag tänker inte låta det styra mej :-)

 

Full av pepp-känslor skuttar jag nu i säng. Godnatt kära läsare <3

 

 

Camilla » 2010-04-10 | 09:16:11
URL: http://camillalinnea.blogg.se/

Jag tror du kommer lyckas hur bra som helst! Jag är övertygad om att du har den talang och det tålamod som krävs! All lycka till vännen!

Kram**

Lingva » 2010-04-10 | 11:47:32

Tack Camilla <3 Vi får se hur det går! Hoppas hoppas :D:D



kramar om


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
BloggRegistret.se
Mode & kläder
Blogg listad på Bloggtoppen.se
Shopping och Mode
Mode & design bloggar