Mitt liv som stylist.. är snart på g...

 

Nu startar jag en ny blogg. Och i denna blogg kommer jag enbart fokusera på min karriär (det låter ju så elegant att säga så, hehe..) som stylist.

 

Eftersom bloggen kommer vara helt öppen för allmänheten kommer jag försöka undvika allt för personliga inlägg. Detta kommer bli en YTLIG blogg, men förhoppningsvis en intressant sådan! :D

 

 

Jag ska låta er följa med mej på min spännande resa in i den svåra skönhetsbranschen. Antagligen blir det ett magplask, som för många andra. Men man ska väl aldrig säga aldrig... :-)

 

Så vad är mina planer?

 

Jo, jag tänker ta ett steg i taget och se hur det går. Jobba mej framåt, kämpa hårt och sikta högt, utan att för den skull ha höga förväntningar.

 

Min dröm är att bli stylist och jobba inom mode eller möjligtvis på en cool teater. (Glamour är alltså inte den genre jag vill hålla på med huvudsakligen.) Jag vill få använda kreativiteten och fantasin till dess yttersta gräns. Jag vill ha det kul, leka med färg/form och vara extrem - låta kläder, hår och smink sticka ut och ta stor plats! Alltså är t.ex. catwalken en stor dröm!

 

 

Men någonstans måste man ju börja! Det finns inte riktigt någon klockren stylistskola i sverige utan de flesta stylister börjar sina karriärer genom att jobba som gratis assistenter åt redan etablerade stylister - vilket oftast bara resulterar i tomma plånböcker och år av spilld tid utan resultat. Den vägen vill inte jag gå. "Riktiga" skolor finns bara att hitta i stora städer, t.ex. Paris.

 

Alltså bestämde jag mej för att arbeta mej in i branschen på ett annat sätt. (Om man bara får in en fot någonstans så kan man klättra lite hur man vill mellan jobben sedan.) Först ska jag bli makeup-artist (det finns bra skolor inom den branschen), sedan hårstylist (kan läsas samtidigt som makeup-utbildningen eller efteråt, på samma skola) och till sist arbeta mej upp till en stylist position - antingen genom erfarenheter eller genom att gå en kort stylistutbildning någonstans (möjligtvis Helene Falks nya utbildning i sthlm. http://www.helenefalksstylistutbildning.se/). Detta är min stora plan! Jag vill behärska alla delarna, makeup, hår och kläder, så jag har så stor chans som möjligt att få jobb.


Men eftersom det inte direkt regnar pengar i mitt liv kräver det ju att jag trots allt lyckas någorlunda bra även i början, annars har man inte råd att gå vidare. Så det är bara att hoppas och kämpa på!

 

Hur det än går i slutändan så kommer det ju vara en enormt spännande och rolig upplevelse!!

 

 

Vilken skola ska jag gå och varför valde jag just den?

 

Jag valde mellan dessa två - som jag utan tvekan tycker verkar vara bäst:

 

  • Makeup Institutet
  • Makeupstudion

 

De har båda bra rykten och många riktigt duktiga makeup-artister har utbildats där.

 

Makeup Institutet har den fördelen att utbildningen är otroligt bred och innefattar i princip allt i makeup/hår-väg! Nackdelen kan då vara att det är svårt att hinna ta till sig allt, så man riskerar att få en ganska hafsig upplärning där allt bara hinner slipas på ytan. Skolan har, liksom de flesta andra makeup-skolorna, ganska stora klasser på 16 elever.

http://www.makeupinstitute.com/

 

Makeupstudion däremot stoltserar med motsatsen - att de har valt bort vissa "onödvändiga delar" (som man utan problem kan läsa in efteråt. Och för att vara exakt är det bara maskeringsdelen inom teater som är slopad.) för att fördjupa sig och arbeta sig från grund till perfektion inom alla de viktiga istället. Skolan är känd för sin noggrannhet och seriositet. För att hålla hög status har de höga krav på sina elever och tar bara in de 8 som de tycker passar bäst för yrket och som de tror har störst chans att lyckas (Makeupstudion är, vad jag vet, den enda som tar in elever efter intervju, i alla andra skolor är det typ "först till kvarn" som gäller).

http://www.makeupstudion.com/


På deras hemsida kan detta läsas:

"Skolan har haft elever från hela världen och har blivit mycket populär tack vare sina små grupper om endast 8 elever, sina erkänt duktiga, certifierade lärare och fram för allt tack vare sina elevers utmärkta studieresultat och framgångar som makeupartister efter utbildningen. Detta har gett Makeupstudion det bästa ryktet i branschen samt lett till att skolan är först i Sverige med att bli godkänd som skola av SEYF*."

 

 

Ni kanske redan nu har räknat ut vilken skola jag valde..!? Makeupstudion naturligtvis!

 

 

Jag sökte in på skolan, fick komma på intervju (eller rättare sagt hade jag intervjun på tel. eftersom jag bor i London och inte hade möjlighet att ta den live) och... JAG BLEV INTAGEN!!! *jubel*


Så där står jag nu... :D Väntar på att få kasta mej ut och pröva mina vingar............


anna » 2010-04-12 | 23:00:43
URL: http://cherrykisses.blogg.se/

vad roligt! makeupstudion är underbar. jag blev själv professionellt diplomerad i fredags! =D

alicia » 2010-09-14 | 02:30:52

hej....jag är jätte nyfiken att börja på makeupstudion. Jag undrar hur lång är intervju? och vilka frågor får man?

Christa Ajris » 2010-09-14 | 19:00:08

Ja, det är en riktigt bra skola!! Intervjun är i typ en halvtimma. Hon frågar vad man gjort tidigare i livet, varför man vill bli makeup-artist och vad man tror att yrket innebär.. typ :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
BloggRegistret.se
Mode & kläder
Blogg listad på Bloggtoppen.se
Shopping och Mode
Mode & design bloggar