Dag 3 på Makeupstudion

 

Idag har vi haft många nya moment. Basen (foundation + neutralisering + puder) har vi redan gått igenom. Vi har även prövat på torrmodellering.

 

De nya momenten idag var fransmarkering, grundskuggning (mjuk globskugga + mjuk droppskugga) och läppglans.

 

Jag väljer att bara förklara fransmarkeringen, som är en mycket viktig detalj inom makeup och som tyvärr få "privatpersoner" känner till och använder sig av när de vill vara fina. Inte ens alla makeup-artister använder detta, avslöjade vår lärare.

 

Fransmarkering

 

Detta öga är fransmarkerat (tightlining).

 

Man använder sig av en snedskuren pensel och går in på övre fransraden, men underifrån, och fyller i svart färg mellan hårrötterna. Det gör man för att få en intensivare blick.

 

Ett pill som lätt kan misslyckas för nybörjare!! :S (som jag!)

 

 

Man målar antingen med flytande eyeliner eller med torr/blöt ögonskugga. En flytande färg ger ett mer markerat resultat. Torr ögonskugga används till brudmakeup och manlig sminkning.

 

Det är ett ganska svårt moment, tycker åtminstone jag själv. Modellen jag sminkade idag (som i detta fall var min klasskamrat) hade ganska känsliga ögon och började knipa med dem så fort jag var lite ostadig på handen. Gaahhh.. utsmetad eyeliner :(

 

Jag kände att jag var tvungen att öva extra på detta, så jag letade upp en frivillig försökskanin hemma. Resultatet blev bättre, men långt ifrån perfekt... hahahaha :P Jag började fnissa och hon fnissade och penseln skuttade......

 

Här är resultatet. (Obs. Jag har inte lagt någon annan makeup. Inte heller mascara. Därför ser själva fransarna väldigt tunna och fattiga ut.)

 

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
BloggRegistret.se
Mode & kläder
Blogg listad på Bloggtoppen.se
Shopping och Mode
Mode & design bloggar