Det är ju bara ett fotografi?

 

Jag måste bara få lite tankar ur mej.

 

Det är så enormt roligt när man träffar begåvade människor!!! Människor med förmåga att uttrycka sig, förmedla känslor..

 

Speciellt roligt är det när man lär känna såna fotografer och modeller. För då kan man plötsligt förverkliga sina drömmar/idéer! Det är så viktigt det där med att förstå varandra i ett team och kunna få fram bilden som har DET.

 

Jag tycker tyvärr att många modeller är alldeles för platta och livlösa framför kameran (syftar ej på någon av er jag plåtat :) ). De använder inte eget huvud utan försöker bara härma andra vanliga reklambilder där ett armband eller en klänning är i fokus och modellen bara en tom klädhängare. De vet hur man ska posa (nej, ofta inte ens det!), men glömmer att det också handlar om uttryck och förmedling av känslor. Åtminstone om man är ute efter konstnärliga bilder, bilder som berör och visar mer än en jacka. Det handlar ju om vad det är för typ av foto förstås. Commercial är ofta för osjälsligt tycker jag. Editorial is the shit!!

 

Det är t.ex. två helt olika saker att ha en okoncentrerad blick och att ha blicken i fjärran. Man ser direkt på en modell om hon/han är vaken och medveten om vad han/hon gör. I början måste man vara medveten för att förmedla rätt känslor. Sen är ju målet förstås att bli så tränad att man kan uttrycka sig automatiskt och på beställning. Skönt för fotografen när modellen kommit så långt!

 

 

Brinnande fotografer är lättare att hitta än brinnande modeller. Modellerna är oftast för inrutade och begriper inte alltid vad jobben innebär. Därför tycker jag det är härligt att upptäcka nya oerfarna modeller. Dem kan man coacha i rätt riktning direkt och uppmuntra till att hitta sin egen uttrycksstil. Gamla hundar är ju svåra att lära sitta.

 

Det jag försöker säga är att jag är fascinerad över att ändå har lyckats hitta några passionerade fotografer! :) Det är enormt inspirerande. Men att jag söker fler brinnande modeller... Några finns, fler behövs.

 

Om man ser på ett fotografi som bara ett fotografi - då har man inte förstått. Då har man inte sett.

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
BloggRegistret.se
Mode & kläder
Blogg listad på Bloggtoppen.se
Shopping och Mode
Mode & design bloggar