Clean beauty

 

Jag är hemma från jobbet nu. Jag är trött. Ögonen sticker. Hungern gnaaaaager...... men jag är för trött för att laga mat.

 

Igår när jag satt och retuscherade lite fotobilder insåg jag hur tråkigt det är att retuschera makeupbilder. Man vågar nästan inte göra någonting alls, eftersom de ska visa ens makeupkunskaper och inte photoshopkunskaper. Svartvitt, låg kontrast, hög ISO... all sådan fotografkonst får makeupen att försvinna. Och när man ska visa vad man kan är det viktigt att visa så naturliga bilder som möjligt för att inge förtroende. Åtminstone när man är okänd.

 

Är man makeup-proffs däremot marknadsför man sig på ett helt annat sätt. Då är bara själva faktumet att man jobbar med ett succéteam, som gör ultraoriginella bilder, tillräckligt. Där glider makeupartisterna runt på bananskal med hjälp av fotografens talang. Eller nej, nu är jag lite orättvis.

 

Jag menar bara att man inte kan kasta ut ett råcoolt, banbrytande konstfoto och bli högaktad utan att redan ha ingett förtroende. "Misstag" vs. "Genialitet".

 

Nä.. som vanligt sitter jag och överanalyserar modebranschen!! :D Egentligen skulle jag bara visa upp en clean beauty som jag gjorde för någon månad sedan. En mycket naturlig sminkning (på skönheten Anna) som alltså krävde en innerligt svag och tråkig retuschering. Less is more.

 

MUA: Jag! Fotograf: Janne Ä. Säljen Modell: Anna Greilert

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
BloggRegistret.se
Mode & kläder
Blogg listad på Bloggtoppen.se
Shopping och Mode
Mode & design bloggar