Rosacea

 

 

Vad är Rosacea?

Rosacea är ett kroniskt sjukdomstillstånd som utvecklas stegvis och karakteriseras av rodnad, kvisslor, röda gryniga ögon, hetta eller sveda. Ca 10% av den vuxna befolkningen drabbas av rosacea. Män och kvinnor i alla åldrar kan drabbas men rosacea är vanligare hos kvinnor.

 

Hur behandlas Rosacea?

Det är endast en mindre andel av patienter med rosacea som söker läkare för behandlingen. Flera receptbelagda geler/krämer finns på apoteket och hjälper inte detta brukar man behandla med antibiotika, så kallade tetracykliner, eller Roaccutan. Behandlingen har i första hand effekt mot knottrorna och varplitorna, men påverkar bara rodnaden och de ytliga blodkärlen i mindre grad.

Svåra former av rosacea bör behandlas av hudläkare.

 

Många patienter hittar sina egna knep till en bättre hud:

"Något som verkligen har hjälpt mej är att rengöra ansiktet utan vatten, enbart med rengöringsmjölk samt att äta betacaroten-kapslar (finns på hälsokosten) som gör att man får lite färg."

"För min egen del använder jag numera enbart Bioline's produkter. De har en serie som heter något i stil med "Dolce Pelle" och det är det enda jag hittat som håller hyn i schack."

 

Hur ska man sminka sig när man har Rosacea?

Många tycker det funkar bäst att använda sig av mineralpuder. Annat smink kan förvärra rosacea. Att täcka stora röda och finniga områden med concealer ser sällan bra ut, men de värsta röda prickarna kan man naturligtvis först neutralisera med concealer och sedan applicera mineralpudret på hela.

 

Tips från andra personer:

"Min syster har rosacea och har fått otroligt bra resultat med produkter från Dr Brandt - Laser relief och Anti-Irritant Cleanser.
Produkter som verkligen ger resultat! Min syster har testat en massa olika märken, men har nu verkat hitta rätt."

"Hittade en sida på nätet "rosaceacare.com".Såg att de hade en svensk återförsäljare.
Speciella krämer osv för just rosacea. Skickade efter. Funkar jättebra på mig."

 

Finns det kändisar med Rosacea?

Japp! Flera. Bl.a. Cameron Diaz och Renee Zellweger. Med andra ord finns det hopp, smink kan dölja mycket!! :)

 

Sarah » 2011-06-09 | 13:58:17
URL: http://lillahjarta.blogg.se/

Har du några fler tips för att täcka större röda områden? Jag har nämligen rosacea och orkar inte ens gå ut längre för misslyckas ändå alltid med sminket. Har större, väldigt röda områden i hela ansiktet och som du säger blir det inte bra med concealer på stora områden och har man bara på mineralpuder som jag använder blir man nästan lite blålila istället och måste ha på för mycket för att det ens ska täcka. Har även testat olika flytande foundations men blir då i stället ännu mer torr än av mineralpudret och det ser ännu mer ut som en kaka i ansiktet men det gör det i vilket fall. Problemet är att jag även har så ojämn och förstörd hy av detta, använder återfuktande produkter utan olja och även make up base från kanebo för att få de så bra det går men är ändå inte alls nöjd ch har alltid ångest när jag sminkat färdigt mig också för det blir aldrig bra. Blir torrt fastän jag återfuktat allt jag kan. Det bästa resultat jag kan få får jag när jag duschat innan så ansiktet verkligen blivit blött och sen haft återfuktande kräm, det dryga är ji att det tar många timmar innan det sjunker in så man kan sminka sig, svårt på morgonen. Men det blir långt ifrån bra ändå. Har jag däremot ngt oljebaserat blir jag alldeles blank i huden i stället för torr. Finns inget mellanting. Jag vet inte hur jag ska bära mig åt för att kunna gå it och se normal ut med smink åtminstone det är påfrestande nog att alltid behövs sminka sig varje dag i 30-40 min för att kunna ens gå ut oxh göra ngt...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
BloggRegistret.se
Mode & kläder
Blogg listad på Bloggtoppen.se
Shopping och Mode
Mode & design bloggar