Dag 1 på Makeupstudion

 

Det ligger en lycklig känsla i maggropen! :D:D DETTA ÄR EN DRÖM!!! Utan tvekan. Åtminstone en del av drömmen...

 

(minibild på ett av min lärares jobb/konstverk)

 

Jag kom till Sthlm sent igår kväll. Kastade mej i bädden direkt. Sömnproblem, som vanligt... :( Var rädd att jag skulle se spöklik ut dagen efter och den tanken gjorde mej stressad. Jag somnade efter 3 timmar. Suck. Som vanligt.. gaah

 

Upp igen kl 7 för att kasta sig i duschen och sedan försöka få till en sminkning värdig en soon-to-be makeup-artist. Det gick sisådär.

 

Vi är 8 i gruppen, med mej. Alldeles vanliga tjejer i sina bästa år. Snygga. Åtminstone de andra :P Alla tycktes redan ha en någorlunda hum om hur man sminkar sig. Inga bruna käklinjer eller klumpiga fransar syntes på någon.

 

Jag har två lärare. Isabel och Anya. Isabel har jag bara en gång i veckan eftersom hon är ute mycket och frilansar. (Både känd och grymt duktig.) Anya har jag 4 dagar i veckan. Hon är enormt vänlig och ser ut som en modell. Helt enormt vackra kindben!

 

Utöver dessa två lärare finns också en "lärling". En tjej som själv gått på vår skola för många år sedan och jobbat heltid som makeup-artist i många år. Otroligt duktig. Hon såg helt perfekt sminkad ut. Jag var enormt fascinerad!! :P

 

Vi hade först genomgång av regler. Lärarna hytte med fingret åt rökning, smycken på händerna, illaluktade munnar och andra varningar.

"Det är väldigt viktigt att vara fräsch och hygien i detta jobb. Man måste tänka på hur nära man jobbar med sina modeller. T.ex. inget vitlöksätande innan ni ska ut på jobb!"

 

Vi fick presentera oss.. lr rättare sagt varandra. Jag fick presentera en blond, trevlig Cecilia. En i klassen var redan frisör och en annan var halvt frisör :P Garanterat en fördel för dem. *tumme upp*

 

Läraren betonade hur viktigt det var att hålla en bra stämning i gruppen och hålla all konkurrens borta. Det nickade vi alla instämmande åt. Naturligtvis vill man trivas i sin klass!! Vi ska kämpa framåt tillsammans!

 


 

Sedan blev det julafton och vi fick våra helt underbara, gigantiska makeupväskor. Värda över 20 000 kr!

 

Alla våra väskor står i skolan och väntar förväntansfullt...

 

Väskan är hemma. Står innanför dörren och avslöjar sig. MUMS!!!! ;)

 

INNEHÅLL

(Fler bilder med min värdelösa kamera, som ger alla bilder våldsamma kontraster mellan vitt och svart. Alla färger är inte så blekljusa som de ser ut.)

1. 40x4 Svampar - till foundation

2. Vet ej. Några penselfack av nått slag.

3. Arbetsplatta. Här blandar vi färgerna.

5. Alla penslar och spatlar!

5. Puderpuffar.

6. Pads

 

1. Vattenfärgpalett

2. Eyeliner (kak-) och pennvässare

3. 2 mascaror.

4. 10 Läppennor

5. 9 olika foundations + concealer i tre färger

6. 3 färgpuder + ett transparent

7. 3 ögonpennor

8. Genomskinligt läppglans

9. Tops

10. 6 färger (vet ej till exakt vad)

 

1. 7 Olika produkter av rengöringsgeléer, handkrämer, ansiktsvatten, återfuktande krämer m.m.

2. 4 Glitterskuggor

3. 15 lösögonfransar i olika varianter

4. 3 paket trebenfransar

5. Ögonfranslim

6. 10 skimmerskuggor

 

1. 3 stora ögonskuggepaletter

2. En läppalett

 


 

Sedan hade de genomgång av dagens uppgift, det allra mest grundläggande: Blanda och lägga en bas! (Berättar mer ingående om det i nästa inlägg)

 

Dagens läxa: Märk alla produkter och läs X antal sidor i teoriboken.

 

Jag tog inga bilder på lokalen eller när vi jobbade idag. Ingen annan tog kort idag heller, så jag valde att hålla en lika låg profil :P

Men imorgon kommer det nog bilder på lokalen.

 

ulrika » 2010-08-10 | 01:51:12

Åh, härligt du trivs redan så här första dagen!!! Kul att läsa om hur du har det och upplever sakerna! Fortsätt informera mig :) Saknar dig gumman!

Christa » 2010-08-10 | 18:38:31

Tack vän <3<3 Saknar dej också! :/

Sminkgalen » 2013-11-30 | 18:51:38

Vet du vart såna där väskor går att köpa? Vill så gärna ha en

Svar: makeupstudion.se!
Christa Ajris


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
BloggRegistret.se
Mode & kläder
Blogg listad på Bloggtoppen.se
Shopping och Mode
Mode & design bloggar