Dagens kunskap

 

Detta inlägg skriver jag framför allt för min egen del. För att sammanfatta det viktigaste jag lärt mej idag och banka in det i skallen. Om någon är intresserad av att lära sig så kan ni ju läsa... ;)

 

Som förväntat börjar allt från noll. Basic! :D Vi sitter plötsligt i lågstadiet och lär oss om färger ;)

 

 

BAS


Vi börjar med att lära oss att använda fetbas. Den är tjock, svår att jobba med, men ger ett porslinsfint resultat och är väldigt hållbar. (Håller även under vatten!)

Detta är våra foundations. 9 Olika färger som ska blandas till den exakt rätta hudtonen för varje enskild individ. Svårt!! :O

 

 

Färgerna heter (i samma ordning som ovan):



Oliv serien: Vanilla Oliv Toffee

Neutrala serien (G-serien): Cream Nougat Almond

Rosa serien (F-serien): Caramel Fudge Chocolate


Olivfärgen ska aldrig blandas med den röda serien. (Då blir alla grundfärgerna blandade = grått)

 

  • Olivserien och den rosa serien avgör pigmentet i huden. Den neutrala serien avgör färgstyrkan.

 

Jag blev en blandning av Oliv, Nougat, lite Toffee och Almond. "Du har en otroligt fin hudfärg! En gyllene underton." Sa lärarna till mej. :D (Det tackar vi solen och skönhetsprodukter för, tänkte jag ;) Men jag vet inte.. läraren kan väl se ens hudton trots att man är lite solkysst.)

 

Foundation ska vara ett snäpp mörkare än hudtonen och puder ska vara ett snäpp ljusare. De kompletterar varandra.

 


 

Grundfärgerna

 

Vi använder oss av dessa när vi neutraliserar.

 

 

Blandfärgerna

 

Röd + Blå = Lila

Blå + Gul = Grön

Röd + Gul = Orange

 

För att dölja finnar, mörka ringar under ögonen eller flammiga partier i ansiktet använder vi oss av concealer i alla dessa färger. Vi neutraliserar det vi vill dölja genom att täcka det med "motsattsfärgerna".

 

Ex. Röd finne. Grundfärgerna minus röd = Blå och Gud = Grön. Täck med grönt!

Ex. Blåmärke. Grundfärgerna minus blå = Gul och röd = Orange. Täck med orange!

Ex. Lila under ögonen. Grundfärgerna minus lila (röd + blå) = Gul. Täck med gult!

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
BloggRegistret.se
Mode & kläder
Blogg listad på Bloggtoppen.se
Shopping och Mode
Mode & design bloggar