Skönhetstävling för barn

Att små flickor har blivit uppstylade och ställda framför juryn i USA vet vi. Men nu (det var ett tag sedan) har även England börjat med skönhetstävlingar för barn.

 

Jag personligen tycker det är galenskap (trots att jag utan tvekan tycker det är vackert att se på. De är som små prinsessor :) Underbara klänningar.). Stackars barn som ska växa upp med pressen att se perfekta ut. Det är illa nog att de kommer hamna i den världen när de är vuxna.

 

Stackars barn.. vad de kommer bli skadade av det där. Antingen kommer de bli besatta av att vara "störst", bäst och vackrast eller så kommer de få så mycket komplex över sig själva att livslusten slocknar. Det beror ju helt på hur de lyckas i branschen, men hur eller hur så kommer de bli psykiskt skadade.

 

Barn är inte "skapta" för att vara perfekta. De är barn!! De ska leka och vara glada och obekymrade om vad omvärlden tänker och tycker. De ska inte passa in i några mallar. De ska vara sina egna unika mallar!! :)


Vad tycker ni om detta?





Läste denna artikel. Där står det så här:

 

"John är 45 år gammal med haka på flykt och allvarlig min. Han är den som ska avgöra om barnen är vackra eller inte.

Det är hans yrke. Barnbedömare.


Vad är det du tittar på? 
– Jag ser hur barnen ser ut och hur de uppträder på scenen. Det är ett stort plus om de tar för sig och har ögonkontakt med oss i juryn.


Vissa av de mindre barnen är blyga och rädda, hur reagerar du på det?

– Jag är ett proffs. Om de exempelvis gråter blir det poängavdrag. Det är föräldrarna som är ansvariga för sina barn, inte jag.

Är du allvarlig? 
– Ja, absolut.

Vad är skönhet? 
– Det finns en yttre och en inre skönhet och jag bedömer båda.

Hur då? 
– Jag tror att den inre skönheten också syns på utsidan. Jag ser om ett barn tycker om det de gör. Då får de högre poäng.

Finns det fula barn? 
– Ja."


Hur korkad får man vara egentligen?? Det var det dummaste jag hört. Skulle ett barn ha "finare insida" bara för att det "gillar vad det gör"? (=älskar att stå på scen och vara vacker.) Skulle ett blygt barn ha en fulare insida??


Oftast handlar detta om att mammorna vill förverkliga sina drömmar genom döttrarna. De bleker deras tänder, piercar deras öron, permanentar deras hår, skaffar kontaktlinser till glasögonbärande barn, skickar dem på sånglektioner och anställer en personliga tränare som ska fixa barnens kropp, hållning och gångstil.

 

När inte barnen vinner gråter deras föräldrar och barnen känner sej hemska som har gjort deras föräldrar så ledsna och besvikna.

 

Stackars barn.... vilken press.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
BloggRegistret.se
Mode & kläder
Blogg listad på Bloggtoppen.se
Shopping och Mode
Mode & design bloggar