Slaviskt mode eller Sann konst?

Nu har jag blivit medlem på http://www.stylesearch.se! Det ska bli kul att få börja orientera sig i den sajtens modegalna värld.

 

 

Insåg i samma veva att det INTE alls smakar gott att plötsligt vara en person som följer med strömmen. Det har jag aldrig förut upplevt mig vara!!! Men nu....... Vad är det jag gör? :O Jo, Jag har börjat göra precis som "alla" andra kvinnor i vår utseendefixerade värld: Blogga om skönhet och mode. Ännu en blogg med samma "tjat och gnat" (som vi ju älskar ;-). En i mängden. Hm.. tanken gör mej lite frustrerad.

 

 

Till mitt försvar vill jag därför vinkla uppfattningen om min blogg rätt. Detta är INGEN modeblogg!! Detta är en blogg om KONST. Detta är stil, smak och känsla som inte följer bestämda regler. Min stil. Alla har vi ju olika - och det är det som gör skönhetsvärlden så enormt stor, spännande och outgrundlig!! Det är det som gör allt så intressant. Genom att kika in i varandras bloggar kan vi få tips, råd och inspiration men det är fortfarande vår egen stil som gör vad vi presenterar.

 

Jag tycker det är jätteviktigt att man ska kunna se VEM som skapat VAD. En konstnärs känsla och karisma ska lysa igenom skapelsen. Skvallra. Det är ju hela poängen med att det existerar olika konstnärer och inte bara en enda. Eller hur? Hehe ;P

 

 

Mode är utan tvekan en sorts konst. Inte alls nödvändigtvis något som är skönt för ögat utan många gånger bara något som muntrar upp och ger adrenalinkickar eller kanske skapar fundersamma, veckade pannor och uppfattas som en nötknäckare.

 

Det är när man måste lägger huvudet på sned och grubbla över kreationen ett bra tag som man vet att den är värd att utforskas. Köps den direkt är den tydligen redan uppäten och utsketen. Det ska vara ny smak, inte gammal. Tid för smältning är en självklarhet.

 

Det handlar om att locka fram sin känsla, bearbeta sin fantasi, stödja med sin kunskap och krydda med inspiration; Sedan har man en skapelse att beundra. (Om inte smaken är riktigt dålig förstås.. hehe.... Det gäller ju att ha DET.)


Och det är ju så det går till när mode skapas också. Ett mode är aldrig det andra lik. Mode kommer och går. Vi hittar ständigt nya utseenden att fästa oss vid! Så går det till för att våra estetiska sinnen inte ska tröttna.

 

 

Jag har alltså inget alls emot mode (det som faller mej i smaken följer jag ju även själv), men jag är ingen modeslav och  jag fascineras mer av människor som har sin egen medvetna stil än en hop kopior a la Hollywood. Det är den personliga touchen som sätter sina spår och plöjer nya banor!


Och jag läääääääängtar efter att se mer egna stilar i Sverige!!! Inte nödvändigtvis i vardagen, jag syftar mer på de som arbetar med skönhet av olika slag. Stylister, makeup-artister, fotografer och kläddesigner. Titta på svenska skapelser och jämför dem med amerikanska så förstår ni vad jag menar! Vi är lite fega i sverige. Konsten är ofta lite för ljummen och tråkig. Jag blir helt lycklig varje gång jag ser någon ny ung, revolutionerande konstnär dra sina svepande penseldrag över det gamla!

 

 

Sen finns det naturligtvis situationer där man helt enkelt behöver anpassa sin stil. Det handlar ju inte alls om att vara så udda och extrem som möjligt. Man måste ha huvudet på skaft och ta in vad som går hem och inte och lära sig förstå varför. Osv osv....

 

Nej, nu ska jag sluta babbla på. Jag är ju ingen expert. Jag har bara många åsikter och en pratglad mun ;-) Älskar att diskutera detta och skulle kunna hålla på i all evighet....



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
BloggRegistret.se
Mode & kläder
Blogg listad på Bloggtoppen.se
Shopping och Mode
Mode & design bloggar