Skuggor

 

Det eviga virrvarret av frågetecken... HUR lägger man egentligen ögonskuggor rätt?

 

 


 

 

Först måste ni ha koll på begreppen! Detta är de vanligaste skuggningarna inom skönhetsmakeup:



(Vanlig) Globskugga:

Förstorar ögonen. Trycker till och markerar globlinjen. (Använd ej på utstående ögon!)

 

Lockskugga:

Förminskar ögonen. Trycker till och markerar ögonlocket. (Kan användas på små ögon OM den kombineras med en globskugga!)

 

Suddad fransskugga:

Markerar och "ramar in" ögonen. (Bör läggas i en mörk färg.)

 

Suddad droppskugga:

Förstorar ögat! (Bör läggas i en mörk färg.)

 

(Ej på bild!) Intensitetskugga:

Är den skugga som de flesta använder sig av för att ge ögonen det där lilla extra! En mörk skuggningen på ögonlockets yttre halva. Ger kattögoneffekt.

 

 

Lockskugga går att lägga på alla ögon. Däremot måste man tänka till när man väljer färg. Mörka färger förminskar ögonlocket och ljusa förstorar!


Jag vill ha större ögon...

  • Lägg inte enbart lockskugga utan kombinera den med globskugga och droppskugga!
  • (Alternativt ha en ljus lockskugga och en lite mörkare globskugga.)
  • Vit kajal kan läggas på nedre slemhinna.
  • Böjda fransar är viktiga!

Jag vill trycka till ögonen (Har utstående ögon)...
  • Lägg mörk kajal på slemhinnan.
  • Lägg mörk skugga på ögonlocket.

Jag vill få ut ögonen (Har djupliggande ögon)...
  • ENBART ljusa lockskuggor!
  • Lägg globskugga.
  • Eventuellt vit kajal på nedre slemhinna.
Jag vill sära på ögonen (Har tätt sittande ögon)...
  • Använd intensitetskugga.
  • Använd dropp- och fransskugga, men var noga med att bredda dem utåt (som på bilden).
  • Lägg ljusa skuggor in mot ögats inre vrå, vid näsan.

Jag vill dra ihop ögonen (Har bredsittande ögon)...
  • Använd ALDRIG intensitetskugga!
  • Var noga med att låta mörka skuggor nå ända in mot ögats inre vrå.

Jag vill ha mandelformade ögon...
  • Använd intensitetskugga.
  • Tänk på att verkligen bredda glob- och droppskugga utåt.
  • Lägg gärna eyeliner med vinge!
  • Eventuellt markera ögats inre vrå i en spets neråt/innåt med eyeliner eller skugga.
  • Använd lösfransar som är längst i ögats yttre vrå! (Som i princip alla lösfransar är.)


Jag vill ha runda ögon...
  • Lockskugga fungerar extra bra i denna makeup!
  • Använd EJ intensitetskugga.
  • Lägg droppskugga med tonvikt på mitten (inte ytterkant som vanligtvis).
  • Klipp lösfransarna kortare i ytterkant så att de längsta stråna är mitt på ögat.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
BloggRegistret.se
Mode & kläder
Blogg listad på Bloggtoppen.se
Shopping och Mode
Mode & design bloggar